10 ting brudepar ofte glemmer

Det er mye som skal huskes på den siste tiden før bryllupet. Vi har samlet sammen de 10 tingene som er fort gjort å glemme i den hekstiske tiden rett før bryllupet. Men husk; den beste dagen får dere om dere er flinke til å delegere!

#1

PAKKE TIL BRYLLUPSNATTEN

 

De fleste sover ikke hjemme hos seg selv på selve bryllupsnatten. Husk derfor å ta med deg det dere trenger til dagen derpå. Det er lurt å pakke ned rene klær til dagen etter, toalettsaker og andre nødvendigheter er et must. Ellers risikerer dere å måtte reise fra hotellet i bryllupshabiten dagen derpå, og det er verken praktisk eller festlig. Dersom det er mye å tenke på, kan dere overlate ansvaret med å bringe sakene deres til riktig plass til riktig tid til noen i gjestefølget.

#2

DE VIKTIGSTE BILDENE

 

Sørg for at du bevarer alle minnene. Lag en liste i forkant av bryllupet over alt dere ønsker foreviget. Husk å ta bilde av hele brudekjolen! Følg listen så godt dere klarer under bryllupsdagen, og be gjerne en av gjestene om å sikre at alle disse bildene blir tatt. Dette kan være bilder av brudeparet i full høyde slik at hele brudekjolen synes, brudeparet med foreldre, brudeparet med forlovere, brudeparet med eventuelle barn osv. Mange husker heller ikke å ta bilde av kaker, brudebukett og bordoppdekning.

#3

PYNTE I ALLE ROM

 

Kirken og festbordet er pyntet med de fineste blomster og oppdekning. Skap den komplette stemningen ved å gi en touch av fest alle steder og rom der gjestene er innom. Alt ser perfekt ut.. utenom baren… gangen… garderoben… toalettet… Ikke glem at alle rom og steder gjestene er innom, bør få en touch av fest for å skape en god stemning. La bryllupets fargetema gå igjen i bardisken, i ankomsthallen og der man henger fra seg yttertøyet. Og ikke minst bilen!

#4

TA MED EN «NØDPAKKE»

 

Ingenting må gå galt på bryllupsdagen. Ta med: Ekstra strømpebukse, hårspray og hårnåler, hodepinetabletter, tyggegummi, lommetørklær, leppomade, deodorant osv. Det er dessverre umulig å garantere at uhell kan dukke opp underveis på den store dagen. Men er dere godt forberedt, blir raknede strømpebukser og hårfjoner på avveie likevel null problem. I tillegg til tingene nevnt over; pakk med lommetørkle og litt sminke i en sminkepung – gledestårer blir det!

#5

GI EN OPPMERKSOMHET TIL DE SOM HAR GJORT NOE EKSTRA

 

Forlovere, toastmastere, kakebakende mødre og sjåførfungerende fedre – mange har gjort en ekstra innsats. Send dem et lite takkekort, eller en bitteliten gave som takk for hjelpen.  Det er ikke nødvendig å kjøpe noe til dem, men å sende et lite kort for å takke dem er på sin plass. De fleste stiller sannsynligvis opp med glede, men det er alltid hyggelig at det man gjør settes pris på!

#6

SJEKK AT ALLE VET HVA DE SKAL GJØRE – OG NÅR

 

Lag dere en oversikt over hvem som har ansvar for hvilke oppgaver og deres kontaktinformasjon. Dette gjelder for eksempel forloverne, ansvarlige for maten, kaker osv. Det er mange ting som skal klaffe på festdagen. Husk også å ta en runde i god tid før bryllupet hvor dere kontakter alle som har en oppgave og forsikre dere om at de vet hva de skal gjøre, og også når.

#7

FINN UT HVA DERE GJØR MED RESTEMATEN

 

Det blir som regel en del mat til overs, og mange brudepar velger ofte å ha en «restebrunch» dagen derpå. Dersom dere ikke ønsker å arrangere dette, kan dere gi gjestene litt mat når de forlater festen. Om dere skulle velge å gi med gjestene litt mat når de forlater festen, sørg for nok oppbevaringsbokser, plastikk- og aluminiumsfolie til å pakke maten i. Det er mye bedre at maten blir spist opp enn at den blir kastet, og gjestene setter stor pris på både mat- og kakerester!

#8

HVA GJØR DERE MED GAVENE ETTER FESTEN?

 

Det blir mange gaver, både store og små på den store dagen. Men hvordan får dere alt hjem? Det kan være en ide å avtale noe med eier av lokalet der dere holder festen eller gi ansvaret til en av gjestene. De som pakker opp bryllupsgavene er ikke nødvendigvis de samme som skal rydde ned gavebordet. Vårt tips er å bruke klistremerke-tall og ha minst tre av hvert tall. Et tall settes på kortet, samme tall settes på gavens emballasje/eske og et tall settes på den utstilte gaven.

#9

TA MED BACK-UP MUSIKK

 

Tenk om bandet ikke dukker opp, eller om musikkanlegget tar kvelden lenge før kvelden faktisk har begynt? Da er det lurt å ha en plan B! Lag dere en spilleliste på for eksempel Spotify som inkluderer musikken til bryllupsvalsen og noen fengende danselåter, last ned spillelisten til mobilen eller en datamaskin. Hvis dere ikke har høyttaler selv er det helt sikkert en av gjestene som kan låne dere dette – det blir tross alt ikke fest uten brudevals!

 #10

NATTMAT

 

Klokken 02.00 er dansefoten godt i gang og det er ofte flere timer igjen av festen. Mye energi går med på dansegulvet, og da passer det bra med litt påfyll! Energien er i taket på dansegulvet, og det begynner å bli mange timer siden mat og kaker. Da passer det perfekt med litt påfyll. Det trenger ikke være så fancy, mange disker opp med pølser og brød – til gjestenes store begeistring! Sett gjerne bort dette ansvaret til en god venn, og helst til en som ikke er full kl.02.00...

© Christiania Glasmagasin AS